Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm. – Winston Churchill

lauantai 11. elokuuta 2012

How I study part 1: matikka

Heipparallaa! Anteeks pienoin postaustauko. Mun lukusuunnitelma pissi heti ekalla viikolla, kuten joku viisas mainitsi kommenteissa, että se mättää aina. Jäin yhtenä iltana jossakin mielenhäiriössä ylitöihin (rahan himo?) ja skippasin lukemisen. Voitteko kuvitella? Melkeinpä hävettää myöntää. Enpä siis ole sen takia kirjoittanut mitään, että olen kieriskellyt aikapulatuskassa tehtävien kanssa. Sain tänä iltana valmiiksi luvun kaksi tehtävät Holopaisen & Pulkkisen kirjasta ja huomenna pitäisi saada tehtyä kakkoskappaleen tehtävät Nummenmaasta, jotta lukusuunnitelma palaisi raiteilleen. Ens viikolla on kuitenkin onneksi kolme vapaapäivää, ettei muutama tekemätön tehtävä kaada koko suunnitelmaa. :) Tarkoitus on kuitenkin mennä kullalle maanantai-iltana. Hän pelatkoon boksilla tai koneella, kun minä lasken!

Päätin nyt kirjoittaa siitä, kuinka opiskelen matikkaa. Tai luen. Tai lasken. Mitä termiä ikinä haluakaan käyttää. Joten tässä sitä mennään!

Muki teetä ja matikkaa!


En voi kertoa luku projektista ihan alusta asti, koska olen lukenut Holopaisen & Pulkkisen aikaisemminkin. Viime keväänä tein sellai, että luin ensin kirjan kokonaan läpi sen kummemmin tarketumatta vaikeisiin kohtiin, koska halusin saada kokonaiskuvan sisällöstä. Sen jälkeen luin kirjan uudestaan alleviivaten ja muistiinpanoja tehden. Noh, mulla on ne alleviivaukset edelleen kirjassa. Vanhat muistiinpanot heitin roskiin, koska oikeastaan hyödyn enemmän ehkä niiden kirjoittamisesta kuin lukemisesta. Luen nyt kuitenkin kirjaa uudelleen ajatuksella, ja yritän erityisesti alleviivattuja kohtia painaa mieleen. Kirjoitan samalla huomioita ja lisäyksiä marginaaleihin tai joskus jopa keskelle sivua. :D

Tää kuva ei oo ehkä paras havainnolistamaan mun kirjan sotkemista, parempi kuva luvassa, kunhan pääsen niihin kinkkisiin asioihin. :)

Kappaleen lukemisen jälkeen alan tehdä muistiinpanoja. Kirjoitan ne mielummin käsin, koska se jää jotenkin paremmin mieleen kuin koneella naputtaminen. Voin myös käyttää paremmin värejä jne. Teen otsikot ja alaotsikot kirjan otsikoiden mukaan, että löydän helposti hukassa olevan asian. Muistiinpanot auttaa mua muistamaan tärkeitä kohtia ja samalla saan niistä hyvän tiivistelmäkokoelman, josta voin nopeasti kaivaa vaikkapa muistista kadoksissa olevan kaavan esiin. Mun muistiinpanot näyttää ulkoisesti aina samoilta. Mulla on tietty tyyli tehdä niitä ja en pääse siitä millään eroon! Sivut ovat ruuduntarkkoja ja otsikot aina samanlaisia. Jokaisella kappaleella on oma väri, jolla teen otsikot ja ympyröin tehtävien numerot. Muistiinpanojen selkeys tuntuu jotenkin turvalliselta ja hyvältä vastapainolta välillä suhteellisen kaoottiselta tuntuvaan matikkaan.




Nämä edellä mainitut jutut teen yleensä samana päivänä, mikäli mahdollista. Luen yleensä ensin Holopaista & Pulkkista ja sen jälkeen Nummenmaata, jonka jälkeen täydennän muistiinpanoja tarvittaessa. Muistiinpanot seuraa kuitenkin viime kevään pääsykoekirjaa. Nummenmaan lisäykset on lähinnä vaan lisähuomioita tai hyviä pointteja, jotka auttavat hahmottamaan jonkin asian paremmin. Anyway, lukemisen ja kirjoittamisen jälkeen teen seuraavana päivänä, jolloin olen merkannut itselleni opiskelua, tehtävät. Tykkään jättää eri päivälle tehtvät, koska asioita joutuu palauttamaan mieleen, kun tekee ne eri päivänä. Olen tehnyt kaikki tehtävät Holopaisen & Pulkkisen kappalaiseta 1 ja 2 ja koitan pitää sitä tapaa yllä! Nummenmaan ykkösluvusta on myös kaikki tehtynä ja olisi tosiaan tarkoitus tehdä seuraavan kappaleen tehtävät huomenna. Teen myös tehtävät yhtä siististi kuin muistiinpanot.





Siinäpä mun pieni selonteko opiskelutavasta. Kertokaa toki parannusehdotuksia ja omia tapojanne lukea. :) Tää menee muuten tylsäks, jos jaarittelen yksin teidän kuoliaaksi mun Muumimukiteestä ja luovista tikku-ukkopiirrustuksista! Teen tästäkin aiheesta part kakkosen, kunhan pääse käsiksi artikkeleihin! Ens tiistaina olis ilmottautuminen avoimeen, aion ilmottautua heti sillä kellonlyömällä, kun voi. En halua jäädä ilman paikkaa. Kirjoittelen sitten avoimen oivalluksista myös tänne! Pakko myöntää, että jäi laskeminen vähän myöhäiseksi, kun olin kaverilla pelaamassa Skyrimia. :D:D Huomenna töitä, mutta onneks loppuu jo 18.30, niin ehtii illan kuluttaa makosasti Nummenmaan ja teen parissa. Hyvät yöt!


Päättäväisyydellä,
Embe

5 kommenttia:

  1. Oot kyllä älyttömän ahkera ja järjestelmällinen! :) Mullaki pitää kaikki muistiinpanot olla aina tosi siistejä ja järjestelmällisiä, muuten ei tuu mistää mitään. :D Oon kans huomannu tuon värien käytön hyödylliseks.

    Minkälaista alleviivaustaktiikkaa käytät? Oon monesti kuullu, että kannattas alleviivata vaan yksittäisiä sanoja, mutta musta siitä ei oo mitää hyötyä... :S Ite alleviivailen kokonaisia lauseita ja teen kans marginaaleihin merkintöjä. Ja jos oikeen pitää jotain painottaa nii pistelen huutomerkkejä sanojen perään. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun alleviivaus vähän riippuu.. :D Joskus alleviivaan kokonaisia lauseita ja joskus pelkkiä sanoja. Mä teen myös sellai, että jos on joku lista niin vedän siihen aaltosulut ja sit huutomerkin. :D Mustakin se yhden sanan alleviviaus tuntuu vähän hassulta. Mun on helppo läytää sille sanalle selitys siitä alleviivauksesta, koska jos oon alleviivannu vaan yhen sanan, niin mietin, että mitä hittoa tääkin tarkoitti. :D En nyt tiä oliko tää millään tavalla selkeä vastaus..

      Poista
    2. Juu siis jotenki tuntuu että jos alleviivaa vaan niitä yksittäisiä sanoja nii se on ihan irrallaan kaikesta, eikä siitä oo sit oikee mitää hyötyä.. :S

      Poista
  2. Tykkään koodata tekstin väreillä. Termit, keskeiset lukuarvot ja kaavat merkkaan aina punaisella. Vihreällä alleviivaan tärkeät lauseet. Keltaisella alleviivaan ei niin tärkeät asiat mutta jotenkin asiaa aukaisevat ja selittävät. Tuo termien ja lukuarvojen merkkaaminen auttaa havainnoimaan tekstistä tärkeimmät jutut. Tällöin silmäilemällä kertailu helpottuu. Usein päivän päätteeksi lukaisenkin läpi just noi punaiset alleviivaukset ja pyrin palauttamaan mieleen niiden ympäriltä muistamani asiat. Näin oon saanut hyviä tuloksia niin pääsykokeissa kuin perustenteissäkin. Tykkään myös eriväristen pienten post it -lappusten käytöstä. Lätkin tärkeiden sivujen väliin niitä ja käyn noi sivut muita useammin lävitse.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva idea toi värikoodaus! Vois itekin kokeilla, kiitti vinkistä. :)

      Poista

Kommentit ja muu keskustelu tervetullutta! Ehdotuksia, ideoita, risuja, ruusuja, mitä tahansa. :)